Po okolí na kole: Tipy na zajímavé trasy kolem Líšnice

17. 6. 2020

Pandemie koronaviru přinesla vedle řady omezení i touhu užít si to tady a teď. Místo zahraničí poznávat okolí. Místo sezení v práci nebo doma se dát do pohybu. Mezi prvními proto otevřely i cykloprodejny a na silnice se vrátili zkušení bikeři i příležitostní nadšenci. Když máme čas, kam vyrazíme?

1) Krásné údolí a kouzelný les (rodinná)

Začínáme asfaltkou u nové školy směrem k dálnici a poté nás čeká krásný sjezd Varadovem až do chatové oblasti dole v údolí. Přejíždíme dřevěný most přes potok, stočíme se doprava, zpočátku po asfaltu, a poté terénem a lesem dojedeme až k hlavní silnici vedoucí do Všenor. Zde supíme do kopce po asfaltu opět až k dálnici, před kterou se vydáme doleva a jedeme po trase Mníšecko-Č až do Jíloviště, kde se nabízí zastavit se na pivo, limonádu nebo kafe. Dále touto trasou projedeme Trnovou až do Klínce. Hned za Klíncem následuje krásné údolí, kde projíždíme kolem štoly Klínec až ke Spálenému Mlýnu a zpátky domů. Je to krásný okruh doslova v okolí Líšnice.

Délka: 20 km

Převýšení: 320 m

Časová náročnost: 2-3 h i s občerstvením na Jílovišti

Technická náročnost: střední – lehká

Doporučený typ kola: gravel nebo horské

2) Královský sjezd (zkušení bikeři)

Tento luxusní sjezd pro tvrdší jádro bikerů, délkou srovnatelný s traily v našich nejvyšších horách, se nachází mezi Skalkou a Řevnicemi. Díky masivu Hřebenů a údolí řeky Berounky zde vzniklo místo s neuvěřitelným převýšením, jako stvořené pro bikery, kteří chtějí vyplavit trochu toho adrenalinu.

Začínáme na Skalce u horního kostelíku, odkud se jede po zelené turistické až do Řevnic. Zpočátku je terén mírný, ale jakmile přejedeme asfaltovou cestu začnou se dít věci. Obtížné kamenité úseky, kdy je člověk rád, když pod sebou má celoodpružené kolo, u kterého tlumiče poznají své limity. Pokud úspěšně překonáme tuhle divočinu, otevře se les díky vykácenému pásu lesa pro sloupy vysokého napětí. Nádhera. Nastane chvilka uklidnění. Jako když po bouři mraky odstoupí a začne svítit slunce. Zanedlouho ale zahučíme zase do lesa a pokračujeme dále. Zbývají dobré 3 km rozmanitého sjezdu. Nebudu tu vše zevrubně popisovat, ať na ty, co tento cykloorgasmus ještě neprožili, zbude také nějaké překvapení.

Jen malé upozornění: Před místem, kde se na naši zelenou turistickou napojuje modrá, ocitneme se velmi blízko Babského potoka. Místo vypadá na projetí relativně jednoduše, ale je to jenom zdání. Hned na první dobrou, kdysi ještě ušetřen této zkušenosti, jsem vše pochopil až když jsem se sbíral lokty zabořen v bahně potoka. Dopad byl měkký, stejně jako okraj pěšinky, za kterým byl cca 1 m volného pádu a potok. Takže bacha na to.

Dále prosím o respekt k pěším turistům. Je to frekventovaná cesta turistů a já jsem zastáncem ohleduplného chování k pěším. I když nechápu, proč lidé chodí pěšky, když jistý vynálezce a průmyslník John Kemp Starley vyrobil už v roce 1885 první kolo moderního typu.

Délka: 4 km

Převýšení: 300 m

Časová náročnost: dle schopností každého z nás

Technická náročnost: těžká

Doporučený typ kola: horské a ideálně celoodpružené

3) Údolím řeky Kocáby (delší rodinná)

Začínáme v Líšnici, vydáme se do Spáleného Mlýna a hned před první vlakovou zastávkou v Bojově odbočíme přes malý brod do lesa a do Hvozdnice a poté hezky lesem po trase Mníšecko-M. Po zhruba 5 km cesty lesem sjedeme z cyklotrasy a přes Senešnici, po žluté turistické dojedeme až do Malé Lečice. Zde se vlastně již nacházíme v údolí řeky Kocáby. Tím pokračujeme až do Štěchovic. Cesta údolím je rozmanitá a dobrodružná. Je tu možnost projet několik brodů (pro tatínky), kterým se však dá vyhnout. Většinou je hned vedle brodu malý mostek, což využijí zejména děti a maminky. V údolí jsou krásné pohledy na okolní skály, je slyšet všudypřítomná bublající řeka Kocába a chatové a trampské osady tu dýchají klidem a pohodou. Po projetí tohoto údolí je hlava čistá. Ve Štěchovicích se nabízí spousta možností k občerstvení a potom hurá do kopce až do Hvozdnice, kde se vpravo napojíme na trasu Mníšecko-M. Dále přes Suchý vrch a Sloup sjedeme zpět do Bojova a domů. Krásný výlet. Tentokrát s přestávkami a všemi občerstveními skoro na celý den.

Délka: 38 km

Převýšení: 600 m

Časová náročnost: 5-6 h

Technická náročnost: střední

Doporučený typ kola: gravel nebo horské

4) Něco pro žiletkáře (silniční túra)

Začínáme opět v Líšnici a vydáme se do Řevnic přes sedlo u Skalky, za kterým je tu něco neuvěřitelného. Díky Hřebenům a údolí Berounky, se tu zrodil asi 6 kilometrů dlouhý sjezd se serpentinami a slušným sklonem. Jako v horách. Prostě paráda. Z Řevnic jedeme přes Lety směr Beroun. Mineme Karlštejn a za Srbskem opět super serpentiny, stoupání, klesání, prostě to, co k silniční cyklistice patří. Z hlavní silnice sjíždíme doprava a před námi se zanedlouho objevuje Svatý Jan pod Skalou. Nádherné místo, nad kterým se tyčí asi 150 metrů vysoká skála. To se tu člověk nestačí divit. Tak konec kochání a jedeme dále. Chvíli se flákáme ve společnosti řeky Loděnice, ale jakmile odbočíme v Jánské doprava, nastoupáme asi 150 výškových metrů až k lomu Kámen. Projedeme kolem lomu Velká Amerika, v Mořině doprava a sjedeme kolem Budňanského potoka ke Karlštejnu, který se za jednou ze zatáček dole krásně objeví. Poté z Hlásné Třebáně stoupáme zpátky do Mořiny, za kterou odbočíme doprava, abychom si mohli užít jízdu Karlickým údolím. No a už se blížíme ke konci cesty. Ze Všenor vystoupáme asi 10% stoupáním do Černolic a dále už jen klidný přejezd do Řitky a domů. Když vezmu na tento výlet někoho ze svých kamarádů silničářů, kteří to tu neznají, nevěří svým očím.

Délka: 70 km

Převýšení: 950 m

Časová náročnost: 3 h

Technická náročnost: střední

Doporučený typ kola: silniční

Karel Ambrož se narodil na Vysočině u Nového Města na Moravě, kde s kolem začínal a absolvoval tam i spoustu amatérských závodů. Dnes jezdí na biku i silničce a kolo je rozhodně jeho největším koníčkem. Netrvalo dlouho, a i tady v Líšnici už je na kole jako doma. „Je tu krásná kopcovitá krajina podobná té na Vysočině. Člověk se nestačí divit, jakou krásu má hned za barákem,“ libuje si.

Kolu se rád věnuje jak venku, tak ve své dílně. Pokud se vám na cyklovýletě stane něco s kolem, není tedy problém dohodnout se na nějaké té opravě.